22 i 28 grudnia do Polski wpłynęło w dwóch transzach w sumie ponad 1,4 mld euro. To płatność końcowa ze strony Komisji Europejskiej i ostateczne rozliczenie Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2007-2013.
"Płatność oznacza, że z sukcesem udało się zakończyć realizację największego programu polityki spójności w historii Unii Europejskiej" – powiedział wiceminister rozwoju Witold Słowik.
Wyjaśnił, że programy operacyjne, w ramach których dzielone są fundusze europejskie, rozliczane są etapami.
"W trakcie realizacji Komisja Europejska refunduje nam 95 proc. wydatków. Pozostałe 5 proc. wypłaca już po zamknięciu programu i sprawdzeniu, czy nie było jakichś nieprawidłowości" – stwierdził.
"Polska otrzymała całą należną płatność końcową, co oznacza zagospodarowanie wszystkich funduszy dostępnych w programie. Trzeba podkreślić, że było to możliwe m.in. dzięki wdrożonemu dwa lata temu programowi naprawczemu" – zaznaczył Słowik.
Program Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 był największym w historii UE programem operacyjnym polityki spójności. Ponad 28 mld euro z programu przeznaczono na 3,3 tys. inwestycji infrastrukturalnych, np. drogi, koleje, transport publiczny, ochronę środowiska, energetykę, zdrowie, kulturę i szkolnictwo wyższe.
Dofinansowanie z POIiŚ 2007-2013 pozwoliło:
- wybudować 1 417 km autostrad i dróg ekspresowych (np. dzięki zrealizowanym inwestycjom można dotrzeć autostradą A1 z Łodzi do Gdańska; wybudowano autostradową obwodnicę Wrocławia A8, wybudowano drogę ekspresową S8 na odcinku węzeł Walichnowy - Łódź A1; powstały nowe drogi ekspresowe m.in. droga ekspresowa S17 odc. Kurów-Lublin-Piaski, droga ekspresowa S8 odc. węzeł Powązkowska-węzeł Marki, droga ekspresowa S3 Gorzów Wielkopolski-Nowa Sól);
- przebudować 8 najważniejszych lotnisk w Polsce (w Gdańsku, Wrocławiu, Rzeszowie, Poznaniu, Katowicach, Szczecinie, Krakowie oraz Warszawie);
- wybudować, zmodernizować i zrewitalizować blisko 1200 km linii kolejowych (skróceniu uległy czasy przejazdów pomiędzy Warszawą a Gdańskiem, Katowicami, Krakowem czy Wrocławiem. Przykładowo, czas podróży z Warszawy do Gdańska skrócił się z około 4 godzin 15 minut do poniżej 3 godzin, zaś z Warszawy do Wrocławia z ponad 5 godzin do 3 godzin 42 minut);
- kupić 440 sztuk taboru kolejowego (nowe lub zmodernizowane wagony oraz elektryczne zespoły trakcyjne oferują odpowiedni komfort podróży oraz są przystosowane do obsługi osób mających problemy z poruszaniem się);
- w 9 metropoliach – w warszawskiej, katowickiej, wrocławskiej, łódzkiej, trójmiejskiej, krakowskiej, poznańskiej, bydgosko-toruńskiej, szczecińskiej – wybudować i wyremontować 252 km linii tramwajowych, trolejbusowych oraz kupić i zmodernizować blisko 1000 sztuk taboru (np. wagonów tramwajowych, metra);
- wybudować 2 575 km sieci gazociągów – najdłuższy z nich, relacji Szczecin – Gdańsk, ma 265 km długości;
- zbudować i rozbudować 15 centrów logistycznych oraz terminali kontenerowych;
- wybudować i wyremontować 15 tys. km sieci kanalizacyjnej, do której podłączonych zostało ponad 1,3 mln osób;
- wybudować i przebudować 275 oczyszczalni ścieków;
- wybudować ponad 360 km elektroenergetycznych sieci przesyłowych;
- poddać termomodernizacji 570 obiektów użyteczności publicznej (np. szkół, szpitali);
- wybudować i przebudować 630 km sieci ciepłowniczej w wielu miastach na terenie Polski;
- wyposażyć ponad 180 szpitali i przychodni w nowoczesny sprzęt medyczny;
- kupić 335 ambulansów ratowniczych;
- poddać 6 tys. obiektów i zbiorów poddanych konserwacji (np. Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa, która pozwoliła ocalić przed utratą unikatowe zbiory biblioteczne);
- wybudować 77 obiektów instytucji kultury (np. Centrum Nauki Kopernik, które okazało się turystyczny hitem Warszawy czy też powiększona i uatrakcyjniona siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach);
- wyremontować i doposażyć ponad 280 szpitalnych oddziałów ratunkowych.