Spółka dostała prawie 62 miliony złotych z UE na elektryfikację dwóch linii kolejowych. Powstanie też nowy przystanek – Gdańsk Firoga. Koniec prac przewidziano na 2023 rok.
62 miliony złotych dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Umowę o dofinansowanie podpisali 30 maja Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Grzegorz Mocarski, Prezes Zarządu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. Formalna nazwa inwestycji to „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga”. Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 89 milionów złotych, a wysokość wsparcia UE - 61,7 milionów złotych. Dofinansowanie unijne pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Co powstanie za te pieniądze
Projekt zakłada elektryfikację ok. 17 kilometrów linii kolejowej nr 248 (na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) i ok. 1,5 kilometra linii nr 253 (łącznica z linią 201), zarządzanych przez Pomorską Kolej Metropolitalną. W ramach inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powstanie też nowy przystanek osobowy „Gdańsk Firoga”. Zlokalizowany będzie przy ulicy Szybowcowej. To okolice gdańskiej „doliny krzemowej” (działają tu firmy z branży IT). Jak deklaruje Pomorska Kolej Metropolitalna, numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą informatyczną. Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy przystankami numer 6 (Matarnia) i numer 7 (Port Lotniczy), więc otrzyma on numer 6@.
Stawiamy na koleje metropolitalne
"W 2017 roku z linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skorzystało nieco ponad 3 miliony pasażerów. Ta liczba pokazuje, że mieszkańcy Trójmiasta, ale też innych miast w Polsce, potrzebują szybkich kolejowych połączeń w ramach aglomeracji. Inwestycja PKM jest jedną z wielu, które dofinansowaliśmy. Na przykład w maju 500 milionów złotych przeznaczyliśmy na Szczecińską Kolej Metropolitalną, a w kwietniu 50 milionów na nowe pociągi dla poznańskiej kolei. Mocno inwestujemy teraz w sektor kolejowy" – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
"Elektryfikacja stanowi jeden z podstawowych elementów modernizacji transportu kolejowego. Dzięki elektryfikacji 18,5 km linii kolejowych nr 248 i 253 pociągi na tych trasach pojadą szybciej i wyprodukują mniej spalin" - podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
"Projekt przyczyni się do poprawy komfortu osób podróżujących transportem zbiorowym oraz – dzięki budowie nowego przystanku osobowego – ułatwi dostęp do transportu kolejowego większej grupie mieszkańców Gdańska" – dodał Gorgol.
Pieniądze dla Pomorza na największe inwestycje infrastrukturalne
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 115,6 miliardów złotych (liczone po majowym kursie EUR/PLN) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach: transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia.
Województwo pomorskie jest aktywnym beneficjentem POIiŚ. Przy współfinansowaniu z programu w regionie realizowanych jest obecnie 116 projektów o łącznej wartości przyznanego dofinansowania UE blisko 5,4 mld złotych. Całkowity koszt tych inwestycji to prawie 9,1 mld złotych. Projekty wspierane środkami POIiŚ w regionie to inwestycje w różnych sektorach.
Największą wartość mają inwestycje transportowe – 6,2 miliarda złotych (około 3,7 miliardów złotych dofinansowania unijnego). To np. budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga i obwodnicy Kościerzyny, modernizacja linii kolejowej Warszawa – Gdynia, nowe autobusy i trolejbusy dla Gdyni, nowe i zmodernizowane linie tramwajowe w Gdańsku oraz nowe tramwaje.