Opis projektu
Przedsięwzięcie polegało na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Puławska do węzła Lubelska. Długość tego odcinka wynosi łącznie 18,52 km, z czego aż 2335 m stanowi tunel pod Ursynowem. To obecnie najdłuższy tego rodzaju obiekt w Polsce.
W tunelu kierowcy mają do dyspozycji po 3 pasy ruchu w każdą stronę. Obie jezdnie mają również pas awaryjny. Na tym podziemnym odcinku można rozwinąć prędkość do 80 km/h.
Ursynowski tunel pełen jest kamer i czujników. Służby odpowiadające za bezpieczeństwo kierowców muszą mieć pełną kontrolę. Sygnały trafiają do Centrum Zarządzania Tunelem, który pracuje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W razie potrzeby automatycznie może zostać zmieniona dopuszczalna w tunelu prędkość lub wyłączony z ruchu jeden z pasów.
Do obserwacji tego, co dzieje się w tunelu, służą 134 kamery. Na całej jego długości, co ok. 125 m, rozmieszczonych jest 28 nisz alarmowych. Z kolei nisze wyposażone są w telefony alarmowe, gaśnice, koce przeciwpożarowe i hydranty. Zastosowany w tunelu system wentylacji będzie też zabezpieczeniem podczas pożaru.
Nowoczesne technologie zastosowane w tunelu mają być gwarancją bezpieczeństwa kierowców.
Inwestycję oddano do ruchu w 2021 roku
Galeria
Informacje szczegółowe
Beneficjent
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Program
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Fundusz
Fundusz Spójności
Całkowita wartość projektu
3,95 mld zł
Dofinansowanie UE
1,70 mld zł