Dowiedz się, z jakich funduszy pochodzą środki Programu Infrastruktura i Środowisko, jak zostały podzielone na poszczególne dziedziny wymagające wsparcia i jakie są zasady finansowania projektów.
Sposób finansowania programu
Program Infrastruktura i Środowisko finansowany jest z trzech źródeł:
- Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z którego na program przeznaczone jest 4 905,9 mln euro,
- Funduszu Spójności, kwotą 22 507,9 mln euro,
- Środków krajowych – publicznych i prywatnych, których minimalne zaangażowanie wynosi 4 853,2 mln euro.
Ostateczne zaangażowanie środków krajowych, głównie prywatnych, w momencie zamknięcia programu będzie znacznie wyższe. Wskazana kwota została wyliczona w oparciu o ogólne zasady unijne, według których minimalny wkład środków krajowych w 15 słabiej rozwiniętych województwach to 15%, a w województwie mazowieckim 20%. Jednak w wielu projektach w tym programie występować będzie pomoc publiczna, co będzie wymagało wyższego wkładu krajowego, wnoszonego przez realizatorów projektów, głównie ze środków prywatnych.
Podział Funduszy Europejskich na poszczególne dziedziny wymagające wsparcia:
Priorytet | Fundusz | Kategoria regionu | Cel tematyczny | Wkład UE | Wkład krajowy | Finansowanie ogółem | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I. | Zmniejszenie emisyjności gospodarki | FS | n/d | 4. | 1 828 430 978 | 322 664 291 | 2 151 095 269 |
II. | Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu | FS | n/d | 5. | 3 508 174 166 | 619 089 559 | 4 127 263 725 |
6. | |||||||
III. | Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego | FS | n/d | 7. | 9 532 376 880 | 1 682 184 157 | 11 214 561 037 |
IV. | Infrastruktura drogowa dla miast | EFRR | Słabiej rozwinięte | 7. | 2 906 517 988 | 512 914 940 | 3 419 432 928 |
Lepiej rozwinięte | 63 788 191 | 15 947 049 | 79 735 240 | ||||
V. | Rozwój transportu kolejowego w Polsce | FS | n/d | 7. | 5 009 700 000 | 884 064 706 | 5 893 764 706 |
VI. | Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach | FS | n/d | 4. | 2 299 183 655 | 405 738 293 | 2 704 921 948 |
VII. | Poprawa bezpieczeństwa energetycznego | EFRR | Słabiej rozwinięte | 7. | 971 806 937 | 171 495 343 | 1 143 302 280 |
Lepiej rozwinięte | 28 193 063 | 7 048 266 | 35 241 329 | ||||
VIII. | Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury | EFRR | Słabiej rozwinięte | 6. | 416 540 167 | 73 507 090 | 490 047 257 |
Lepiej rozwinięte | 50 759 833 | 12 689 959 | 63 449 792 | ||||
IX. | Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia | EFRR | Słabiej rozwinięte | 9. | 400 595 249 | 70 693 280 | 471 288 529 |
Lepiej rozwinięte | 67 679 778 | 16 919 945 | 84 599 723 | ||||
X. |
Pomoc techniczna | FS | n/d | n/d | 327 000 000 | 57 705 882 | 384 705 882 |
Ogółem | 27 410 746 885 | 4 852 662 760 | 32 263 409 645 |
Sposób finansowania projektów
W zależności od rodzaju podmiotu korzystającego ze wsparcia oraz specyfiki projektu różna jest struktura finansowania.
Pierwsza podstawowa zasada mówi, że dofinansowane mogą być jedynie tzw. koszty kwalifikowane. Katalog takich kosztów określony jest dla każdego programu i typu projektu. Jeżeli pojawi się potrzeba zrealizowania działań, które nie znalazły się na liście kosztów kwalifikowanych, należy sfinansować je ze środków własnych.
W części projektów finansowanych w programie Infrastruktura i Środowisko wymagane jest, aby ich realizatorzy partycypowali w kosztach, wnosząc tzw. wkład własny. Zasada ta dotyczy projektów, w których występuje pomoc publiczna.
Beneficjenci otrzymują dofinansowanie w formie:
- refundacji – wypłacane wsparcie stanowi zwrot całości lub części wydatków rzeczywiście poniesionych przez realizatora projektu i sfinansowanych z jego własnych środków
lub
- zaliczki – wypłacanej na poczet planowanych wydatków.
Ostateczne rozliczenie dokonywane jest zawsze na podstawie dokumentów wskazujących na faktycznie i prawidłowo poniesione wydatki.
Finansowanie zwrotne
W Programie Infrastruktura i Środowisko przewiduje się wykorzystanie zwrotnej formy wsparcia dla wybranych obszarów wsparcia, które są ważne z punktu widzenia zmniejszenia emisyjności gospodarki (działanie 1.2 oraz poddziałania 1.3.2; 1.7.1; 1.1.1). Połączenie formy zwrotnej i bezzwrotnej finansowania pozwoli na większe zaangażowanie środków publicznych i prywatnych w realizacji celów programu. Dodatkowo środki publiczne będą mogły być wykorzystywane w dłuższej perspektywie czasu.
Więcej informacji o wykorzystaniu instrumentów finansowych w Programie Infrastruktura i Środowisko (PDF 388 KB)
Informacje archiwalne
Archiwalne informacje o wykorzystaniu instrumentów finansowych w Programie Infrastruktura i Środowisko - aktualne do 4 lipca 2016 r. (PDF 348 KB)