Północna obwodnica Krakowa oraz odcinek drogi ekspresowej S7 zostały dziś oddane do użytkowania. Oznacza to łatwiejszy dojazd w góry. Inwestycje zostały zrealizowane dzięki dofinansowaniu unijnemu z Funduszy Europejskich.
Drogowcy udostępnili kierowcom 11,5 km północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi S52 oraz 18,3 km nowej drogi ekspresowej S7. To dwa ostatnie krakowskie odcinki trasy z gór nad morze, która jest realizowana przy wsparciu środków unijnych. Łączne dofinansowanie tych inwestycji ze Funduszy Europejskich wyniosło ponad 1,74 mld zł.
Obwodnica Krakowa powstała w ramach projektu pn. „Budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52” realizowanego z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Jej koszt całkowity wyniósł 1,66 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to kwota 789,6 mln zł. Powstał bezpieczny odcinek ekspresowej trasy drogowej, który stanowi fragment ważnego ciągu drogowego. Dzięki realizacji projektu poprawi się dostępność komunikacyjną i wzrośnie bezpieczeństwo podróżnych. Inwestycja przyczyni się również do likwidacji „wąskich gardeł”.
Oddany do użytkowania odcinek drogi ekspresowej S7 Widoma – Kraków był realizowany w dwóch fazach projektu pn. Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Widoma – Kraków (w. Kraków Nowa Huta)”. Pierwsza faza otrzymała dofinansowanie unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w kwocie 534,7 mln zł. Wsparcie inwestycji było kontynuowane jako faza II z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wysokość dofinansowania II fazy to 420,7 mln zł. Łącznie powstało 18,3 km nowej drogi. Realizacja tej inwestycji zapewni komfort dla ruchu tranzytowego, skróci czasu podróży, zmniejszy ryzyka wypadków, a także ograniczy emisję spalin i hałasu.
Źródło: MFiPR