Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Tunnel Boring Machine gotowa do pracy

W połowie czerwca br. dobiegły końca prace przy budowie maszyny, która wydrąży tunel pod Świną. Chińska firma CREG (China Railway Engineering Group) zakończyła testy i Tunnel Boring Machine (TBM) jest już gotowa do użytku.

Maszyna drążąca tunel przed transportem do polski zostanie rozłożona na 129 elementów zajmujących powierzchnię ponad 10 tysięcy metrów sześciennych. Następnie pokona ok. 10.350 mil morskich z Chin do Polski. Cała operacja może potrwać ok. dwóch miesięcy.

TBM ma ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jej docelowa waga – po przewiezieniu do Polski i złożeniu w całość– wyniesie 2.740 ton.

Rozpoczęcie drążenia tunelu z komory startowej zaplanowane jest na pierwszą połowę przyszłego roku. Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość ponad 3 km – z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu.

Budowa tunelu realizowana jest w ramach projektu Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu– budowa tunelu pod Świną współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Koszt budowy tunelu pod Świną, to ok. 900 mln PLN, z czego dofinansowanie UE z POIiŚ 2014 – 2020 wynosi  blisko 776 mln PLN.

Zakończenie inwestycji planowane jest na wrzesień 2022 roku.